Hem tingut el plaer d'assistir a una xerrada que ens ha donat la Francina, on hem pogut adquirir nous coneixements sobre el que és la taula del Tercer Sector des de la seva experiència personal i professional. Per fer una petita introducció, dir-vos que les taules de Tercer Sector són un espai on reunir-se organitzacions per tal de reunir esforços amb la intenció d'identificar quines són les problemàtiques socials i trobar solucions conjuntament.
A continuació us faré una explicació més detallada dels aspectes més importants que s'ha comentat en aquesta xerrada.
TAULA DEL TERCER SECTOR:
La Taula del Tercer Sector, representa a 35 federacions que aglutinen 3.000 entitats socials. Aquestes entitats acompanyen i donen el suport necessari a les persones que es troben en situació de vulnerabilitat. El seu objectiu principal és erradicar la pobresa, l'exclusió i les desigualtats per tal d'aconseguir una societat més igualitària.
A més s'ofereixen serveis des de les entitats dirigits a totes les etapes de la vida de les persones (des de la infància i adolescència fins a la gent gran), a més de tots els àmbits existents (pobresa, salut mental, malalties, refugi, voluntariat,etc.)
ÀMBITS D'ACTUACIÓ:
Els àmbits d'actuació del tercer sector són molt diversos i engloben una gran diversitat de temes i problemàtiques socials. Les entitats del tercer sector estan orientades en fomentar la promoció del benestar social així com tractar de millorar la vida de les persones i tractar de cobrir les seves necessitats bàsiques. Aquests àmbits en els quals actua són els següents:
PERSONAL DINS DEL TERCER SECTOR:
La força del tercer sector social, és la força que té com a sector i la quantitat de gent que atenen. Compten amb 367.000 voluntaris que es troben en diferents entitats, també hi ha 563.000 donants i d'aquests donants, 559.000 són socis, entre tots estan suportats per 85.000 treballadors del tercer sector i atenen a 1,5 milions de persones.
Gràcies a aquestes dades facilitades per les Enquestes generades des de la Taula del tercer sector, podem veure la gran quantitat de persones que requereixen una atenció i un servei derivat de l'àmbit del tercer sector.
Un cop més, ens adonem de la importància dels voluntaris, ja que compten amb 367.000, són molt necessaris per a col·laborar amb les entitats i poder oferir un bon servei a aquests 1,5 milions de persones que necessiten ser ateses pel tercer sector, i que ben segur que únicament amb el personal que hi ha, seria molt més complicat donar una bona atenció a les persones que amb l'ajut de voluntariat.
COM VA AFECTAR LA COVID-19 AL TERCER SECTOR?
Tot i que molts serveis socials van tancar, les entitats del tercer sector van seguir a peu de carrer, i les entitats van atendre a unes 800.000 persones. És per aquest motiu que les entitats estaven sobrepassades i només el tercer sector va atendre a aquestes 800.000 persones que necessitaven ser ateses.
NIVELLS DINS DEL TERCER SECTOR:
S'utilitza una classificació diferent per a cada una de les organitzacions del tercer sector, aquestes es basen en una estructura organitzativa. Els nivells són els següents:
1r nivell: Aquest nivell està compost per organitzacions de base, tenen contacte directe amb la població i treballen dins l'àmbit local. El seu principal objectiu és cobrir o resoldre les necessitats específiques de les persones, com per exemple: l'educació, l'atenció a persones amb diversitat funcional o persones grans.
2n nivell: Aquest està format per diverses organitzacions del primer nivell que s'han agrupat amb l'objectiu de coordinar la seva intervenció. A més el fet d'agrupar-se facilita l'enfortiment de les mateixes i garantir un servei més ampli a la ciutadania que el requereix. Aquestes organitzacions solen ser federacions o altres formes d'organització mentre la finalitat de les quals sigui articular les entitats de base.
3r nivell: És l'agrupament d'organitzacions de 2n nivell amb la finalitat de treballar en temes que afecti a una àmplia part de la població. Un gran exemple d'aquest últim nivell seria la Taula del Tercer Sector.
FUNCIONS DEL TERCER SECTOR:
Les funcions del Tercer Sector són diverses, però totes elles estan enfocades en fomentar l'autonomia de la persona així com col·laborar amb diverses administracions per tal de cobrir les necessitats bàsiques de les persones.
Les funcions per les quals han estat creades les entitats socials són les següents:
- Educar i sensibilitzar en valors.
- Donar veu a les persones sense veu.
- Canalitzar la solidaritat ciutadana i el voluntariat.
- Col·laborar amb administracions públiques.
- Oferir suports i acompanyament a persones en situació vulnerables.
- Detectar i denunciar les vulneracions de dret.
OPINIÓ PERSONAL:
Considero que la xerrada que hem realitzat avui amb la Francina ha estat molt interessant. El fet de tenir una visió més plena del que és el Tercer Sector, m'ha ajudat a comprendre els conceptes que he anat aprenent al llarg de l'assignatura de Tercer Sector.
M'agradaria comentar un aspecte que m'ha cridat força l'atenció, la Francina ha comentat que una de les funcions per les quals han estat creades les entitats del Tercer Sector és donar veu a les persones que no en tenen. Ella, ens ha comentat que no li acaba d'agradar aquesta frase, ja que totes les persones tenen veu.
Des del meu punt de vista, penso que aquesta, és una frase que la sentim molt i encara més dins el nostre àmbit. És cert que pot ser hauríem de modificar-la i enfocar-ho més com l'empoderament a la persona ja que tal com està plantejada sembla que una persona en una situació vulnerable no tingui veu, i des del tercer sector el que hem d'aconseguir és oferir-li eines perquè ella mateixa utilitzi la veu que té i oferir-li un espai on pugui expressar lliurement els seus pensaments i lluitar pels seus drets. És més, considero que el conflicte es troba en el fet que no són escoltades, més que no tinguin veu.
Una altra qüestió que m'agradaria comentar és sobre els reptes socials: Un dels tres reptes fonamentals, és "la garantía d'ingresos mínims per assegurar les necessitats bàsiques". Penso que aquest repte és el més important ja que, centrant-me en els treballadors amb feines precàries, haurien de tenir garantit un sou que els hi permetés cobrir totes les seves despeses bàsiques. No hauria de ser possible que una persona que està treballant, no tan sols no pugui arribar a fi de mes, sinó que a més no pugui pagar alguna despesa com ara la llum o l'aigua.Tal com ens indica (Alemany, 2018): "España és el país europeo de la OCDE con más trabajadores pobres. Un 14,8% de los trabajadores españoles no pueden sobrevivir con su salario mensual."
Els treballs precaris són un gran problema de la societat actual i hem de combatre-ho inmediatament ja que a més de tenir uns baixos ingressos econòmics, les condicions i l'estabilitat l'aboral és gairebé nul·la. Però d'aquest tema parlaré més en profunditat en la següent entrada del meu blog.
Moltes gràcies per haver-lo llegit i us espero a la pròxima entrada!
BIBLIOGRAFIA:
Alemany, C. (2018, 13 julio). Precariado y trabajadores pobres. Medium. https://medium.com/@carrmen.alemany/precariado-y-trabajadores-pobres-b388cdfd9f80
.png)
Hola, una entrada molt completa i treballada. Vull comentar que, les taules, coordinadores, federacions, etc. són diverses maneres d'anomenar les agrupacions d'entitats. Algunes estan formalment constituïdes, és a dir, estan registrades i s'identifiquen amb alguna figura jurídica, i d'altres, encara que puguin ser reconegudes pel treball que fan, poden no estar constituïdes formalment. Amb tot, en un país democràtic, cal escoltar els col·lectius de persones que treballen plegades (un exemple el tenim en els moviments socials).
ResponderEliminar